Friday, March 31, 2017

Rindu Yang Tiada Hujungnya

Alhamdulillah..akhirnya aku dapat balik belog aku..hahahahahah sekian lama dah bersawang dan berhabuk blog aku nih.. setahun x update wehhh.. last update Januari 2015..gilos kan? kikiki..bz kot..

apa menarik 2016? Sepanjang tahun 2015 & 2016? Nothing yang special pun. Just yang ada kisah-kisah sedih. kisah-kisah kehilangan. Januari 2016 aku kehilangan abang ipar sulung yang sangat kami semua sayang.

Arwah Yahaya bin Ahmad seorang yang sangat baik. Sifat beliau sangat prihati ertanggung jawab dan kelakar buat kami sekuarga sangat merasai kehilangan beliau. Bang Ya sangat ceria. smua anak buah suka dgn beliau. kalau kami balik kg mesti kami akan pi umah dia. Dulu masa kami masih stay di Kedah, hampir tiap-tiap ari dia akan pi umah kami.

Kadang-kadang aku rasa mcm arwah ada dekat saja dengan kami. kdg2 aku terbayang senyum gelak dan adakalanya aku terngiang dgr suara arwah. sumpah aku rindu. Rindu sangat dgn suasana dulu. Allahu..hanya Engkau yang tahu apa yang aku rasa dalam jiwa. bukan mudah tapi itu hakikat.

kami trima berita duka jam 1.20pgi.. kami di Putrajaya waktu tu. Arwah sakit leukimia. Ntahlah. susah untuk aku critakan rasa duka nie. sebab rindu tu x pernah padam. kalau aku ini hanya adik ipaq.. apa lagi suami aku kan. adik arwah yang sangat rapat. apa lgi kak jah kan istri arwah.. pasti sangat rindu..anak2 beliau. maka kami harus redha dengan pemergian beliau..moga arwah tenang di sana..

arwah bang ya umrah 2013



Mei 2016.. skali lagi aku trima brita kehilangan ahli kuarga. kali ni sebelah aku pula. Arwah wan aku. Pukul 10mlm mak kol maklum arwa wan Lah dah takda. sedngkan kami mmg nak balik kg dah lagi  2 hari. tapi Allah lebih sayangkan wan. Wan.. terima kasih atas jasa baik wan pada kami adik bradik. kami sayang wan. Wan garang tapi hati baik. Wan yang ajaq kami adik beradik mengaji quran. bertaranum berzanji.. semuanya Wan.. kalau bukan kerana arwah wan aku rasa.. aku takkan tau apa itu bayati..apa itu shika..nikhwan.. ingat lagi masa darjah 5 kena paksa masuk berzanji wakil skolah..mana laaa aku tau.. mak suruh p kar arwah wan.. aku dgn Nanie kawan baik aku kat kg.. terketaq-ketaq nk hadap arwah.. last2 mak yang habaq..wan nampak aku ja..truih suruh p umah.. hahha camtu gak bila kna wakil skolah untuk pertandingan Tilawah Alquran.. Alhamdulillah..hasil yang aku dpt.. sampai ke Uitm aku masih lagi jadi wakil utk pertandingan tilawah dan berzanji.. johan naib johan no 3 itu adalah antara tempat aku dapat. semuanya hasil tunjuk aja arwah.. adik2 aku pun kat Sek keb tunjang tuuu nama ja bin binti azmi..cucu ustaz lah pulau nyior..haaaaa masuk trus senarai nama marhaban/ nasyid/ tilawah/berzanji...hahaaku rindu suasana tu. nk blajaq tarannum.. best.. tapi dengan siapa..hahha lgi pun la ni masa utk diri sdri pun xtentu ada.. moga arwah wan Lah sentiasa dlm rahmat Allah..

tasnims bersama arwah wan tahun 2105 di Bangi
hari ini aku trima lagi akan berita kehilangan. Tok Piah ( Mak kpd mak aku) meninggal sblm subuh. kali ni Allah duga aku dgn keadaan nak balik tak diizinkan. suami aku baru lpas jalani operation mata. Retina detachment. nak naik flight doktor x galakkan sbb baru smgu. nak drive aku sorg jauh. abis tu mcm mana? gumam..diam.. alhamdulillah.. 2mgu lpas aku suami dan anak2 sempat ziarah arwah tok. ari yang kami nk balik Putrajaya. arwah tok mmg sakit. arwah tok piah sangat baik. penyabar. dulu kecik-kecik aku slalu p umah tok. mandi ayaq telaga. mandi guna pam..mengai puyu..tangguk udang..haha.. tok baik sangat. arwah tok ajaq mengaji jugak..sama mcm arwah wan Lah (ayah kpd abah aku).. aku pasrah..aku redha. dengan ujian dan dugaan. bulan mac 2017 adalah sangat mencabar aku. kenduri kahwin adik.. suami tiba2 kna operation.. arwah tok piah meninggal.. apa2 pun pengakhiran Allah bg buat arwah sangat baik. meninggal hari jumaat. wajah yang putih berseri senyum saja.. dan dengan kalimah Lailahailallah.. tok..moga tok tenang kat sana. dari jauh saya doakan. walaupun tak dapt tengok tok cium tok untuk last.. tak pa.. saya redha.. lg pun tiap kali balik saya akan pi umah tok walaupun sat. hari tu saya nak balik saya dah cium tok.. dah minta ampun dgn tok.. tak pa laaa.. saya redha dengan smua takdir Allah bagi.

*******************************************************************************
aku nak stop dulu.. ada banyak kali kisah tragedi 2015 yang aku nak share.. aku out dulu. sebab? emosi terganggu sat.. 

No comments:

Post a Comment